سبک زندگی اسلامی

نوشته شده توسط:علی اکبر علیزاده | ۰ دیدگاه
خانه و خانواده   به نقل از سایت http://zitova.ir
علی محمد مظفری
مهم‌ترین هدف دشمن، تضعیف اعتقادات،‌ ایجاد شک و تردید در بین جوانان، انهدام ایمان،‌ تقوا و غیرت و... می‌باشد که یکی از اصلی‌ترین نشانه‌گیریهای آنها رغبت‌زدایی جوانان نسبت به فرایض دینی، از جمله: اهتمام به نماز و حضور در مساجد می‌باشد.
محمد مسلم وافی یزدی
یکی از اهدافِ کنترل جمعیت و تشویق زنان به کمتر بچه آوردن، در اروپا، این بود که سرِ زنان خلوت شود و احساس بیکاری کنند و کارخانه‏داران بتوانند از آنها که نیروی کار ارزان‏تر و مطیع‏تری هستند، در جهت اهداف اقتصادیِ خود بهره‏برداری کنند. به همین جهت، حدود 130 سال قبل، قانون مالکیّت زنان در مجلس انگلیس تصویب شد تا زنان انگیزۀ بیشتری برای ورود به بازار کار پیدا کنند.
عبدالکریم پاک نیا تبریزی ‌
معمولاً بلوغ معنوی، عقلانی و جسمانی مقارن نیز در وجود افراد پدید می آید. به این جهت جوانان و نوجوانان که در اوایل بلوغ قرار دارند، بیشتر به ارزشها و اصول انسانی و فطری اهمیت می دهند...
عبدالکریم پاک نیا تبریزی ‌
معنویت خواهى، عدالت طلبى، سادگى و بى تکلّفى، مسئولیت دادن و مشورت کردن، برقرارى رابطه عاطفى و کلامى، تشویق و تأیید رفتارهاى مثبت و... از جمله مواردى است که مى توان در نزدیک کردن نسلها از آنها یارى گرفت.
عبدالکریم پاک نیا تبریزی ‌
پاکدامنى و داشتن اندیشه صحیح، بهترین معیارى است که براى شناخت افراد مى توان به کار گرفت و این برترى بلوغ عقلانى و روحانى را بر بلوغ جسمانى مى رساند.
خدا مراد سلیمیان
یکی از عوامل مهمی که از آغاز زندگی مشترک می تواند بنیان خانواده را بر هم بزند، توقعات نامحدود و حاکم شدن روح تجمل پرستی و اسراف است. تنها عامل بازدارنده در این مورد، ایجاد و تقویت روحیه قناعت و پرهیزکاری است.
خدا مراد سلیمیان
اختلاف،سرزنش، ناسازگاری و... زن و شوهر بر رفتار کودکان و شکل گیری شخصیت آن ها آثار زیانبار به جای خواهد گذاشت و این آثار هنگام طلاق به اوج می رسد. با توجه به آنکه همین فرزندان آینده جامعه را رقم خواهند زد، کمترین تقصیری در رشد و تربیت آنها گناهی نابخشودنی خواهد بود.
خدا مراد سلیمیان
بسیاری از زنان بعد از طلاق امکان زیادی برای ازدواج مجدد - آن هم به طور دلخواه و شایسته - ندارند، از این رو دچار زیانی بزرگ می شوند و البته این مشکل برای مردان کمتر از زنان نخواهد بود به نحوی که عده فراوانی از آن ها همواره حسرت زندگی قبلی خود را می خورند.
علی اصغر حسین زاده
از حضرت زهرا(س) نقل شده که خطاب به حضرت علی علیه السلام عرض کرد: «رسول خدا صلی الله علیه وآله مرا نهی کرده که از تو چیزی بخواهم و فرموده: از پسر عمویت چیزی درخواست مکن؛ اگر چیزی برای تو آورد که هیچ، وگرنه از او تقاضا مکن.»
محبوبه جوکار
با تلقین نمودن خوبیها به کودکان و ترک سرزنش زیاد و بی مورد، می توان معیارهای اخلاقی و ارزشهای الهی ـ انسانی را در آنان تحقق بخشید؛ زیرا کودکان زود به مرز «باور» و «اعتقاد» می رسند...
 

 

کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اصلی ترین راه برای پیشگیری از تجمل‌گرایی این است که برای تک تک افراد جامعه محسوس شود که کار و رفتار مسرفانه و تجمل چیست و چه کاری خوب و چه کاری بد است.
محبوبه جوکار
با تلقین نمودن خوبیها به کودکان و ترک سرزنش زیاد و بی مورد، می توان معیارهای اخلاقی و ارزشهای الهی ـ انسانی را در آنان تحقق بخشید؛ زیرا کودکان زود به مرز «باور» و «اعتقاد» می رسند و با تلقین به خوبیها، بسیار آسان می توان ارزشهای اخلاقی را در کودک، نهادینه کرد...
عباس کمساری
امام خمینی(قدس سره) می فرماید: از چیزهایی که سزاوار است انسان به آن اهتمام ورزد، این است که در صفات کسی که می خواهد با او ازدواج کند، نظر بیندازد و بررسی کند.
طه تهامی
بسیاری از افراد هستند که در بزرگسالی، نام خود را به جهت عدم برازندگی تغییر می‌دهند و حتی در برخی از جوانان و یا نوجوانان نیز دیده شده که از گفتن نام اصلی خود، به دلیل سبک و سخیف بودن، پرهیز می‌کنند.
طه تهامی
با اینکه در اسلام سفارش فراوانی مبنی به اظهار علاقه نسبت به کودکان شده است، اما این مهرورزی و علاقه نباید مصالح واقعی را تحت الشّعاع قرار بدهد، بلکه باید با اظهار محبتِ مهار شده، با کودکان رفتار کرد.
طه تهامی
رسول خداعلیه السلام فرمودند: «کسی که به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد،...باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر کس دخترش را شاد کند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل علیه السلام را از بند رهانیده است.‌»
طه تهامی
اگر چه به دلیل رشد جوامع و مدرن شدن آن، خانواده برخی کارکردهای خود را از جمله آموزش و پرورش به دیگر نهادها واگذار کرده؛ اما اسلام واگذاری کامل آن را بر نمی‌تابد و بر این مبنا پا می‌فشارد که بذر این نهال باید توسط والدین پاشیده شود...
عبدالکریم پاک نیا تبریزی
حضرت علی علیه السلام آن چنان با متانت، دلجویی و احترام در برابر ناراحتی و شکوه حضرت زهرا علیهاالسلام برخورد می نماید که حضرت فاطمه علیهاالسلام آرام می گیرد و می فرماید: خداوند، مرا کفایت می کند. و بدین گونه کار آنها را به خدا وامی گذارد و ساکت می شود
محمود مهدی پور
سیاستمداران امت اسلامی باید راه و رسم کشورداری و هدفگذاری و هماهنگی و پاسداری از اهداف عالیه دینی و مصالح مسلمانان و بشریت را از این سیاستمدار آسمانی فراگیرند و آموزه های تابناک او را تابلو راه خود و تمام نهادهای اجتماعی و قانونگذاران و فقیهان قرار دهند.
محمد تقی فلسفی(رحمه الله)
از راه‌های پرورش صحیح شخصیت کودکان، حفظ عدل و توازن بین آن هاست. پدران و مادرانی که چند فرزند دارند لازم است در طرز رفتار و کیفیت احترام نسبت به هر کودکی مراعات شخصیت سایر کودکان خود را بنمایند، تمام آن‌ها را عملا فرزند خود به حساب آورند و با همه عادلانه و به طور متساوی رفتار نمایند.
   

 

 

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...
logo-samandehi